New Wat nu, Koetsier? Archive

????

(see English below)

 

WAT NU?

Symposium met 45 grafische ‘advertenties’ in de geest van kunstenaar Hans Koetsier.

In de jaren ’70 kocht conceptueel kunstenaar Hans Koetsier advertentieruimte van dagbladen als Vrij Nederland en Het Parool om met een serie geëngageerde typografische werken letterlijk het dagelijkse nieuws en de lezer te ontregelen. De serie, later gebonden in een lijvige publicatie met de naam Advertisements, vormde het uitgangspunt van Wat nu, Koetsier?, een serie nieuwe ‘advertenties’ die 45 eigentijdse, prominente grafisch ontwerpers, kunstenaars en collectieven speciaal voor het project ontwierpen. Dit heeft een reeks verrassende, prikkelende, kritische, hartverwarmende beelden opgeleverd die het afgelopen jaar wekelijks zijn gepubliceerd in Het Parool en online.

Op zaterdag 4 en zondag 5 november worden zij samen op posterformaat tentoongesteld in een nieuwe projectruimte aan De Ruijterkade 127. Janneke Wesseling, Jouke Kleerebezem, Erik Kessels, Delphine Bedel en Maria Barnas geven ter plekke een live presentatie over hun persoonlijke favorieten uit de serie en bieden zo verschillende perspectieven op de verzameling als geheel. Tijdens dit evenement presenteert Wat nu, Koetsier? een speciale publicatie met alle ‘advertenties’ op dagbladformaat en begeleidende teksten van de sprekers. In de geest van Hans Koetsier belooft dit een dynamisch, ontregelend en bruisend weekend te worden over autonoom grafisch ontwerp en visuele beeldcultuur. 

 

WHAT'S NEXT?

Launch and symposium with 45 graphic ‘advertisements’ in the spirit of artist Hans Koetsier

During the seventies, conceptual artist Hans Koetsier bought advertisement space in newspapers like Vrij Nederland and Het Parool to literally disrupt the daily news with a series of radical typographic works. This series, later collected in a life-size publication titled Advertisements, is the starting point of Wat nu, Koetsier?, a series of new ‘advertisements’ especially designed by 45 prominent graphic designers, artists, and design studio’s. The results, published weekly in Het Parool and online, are surprisingly witty, touching, critical, and comforting, provoking thoughts on autonomous graphic design, advertising, and solidarity.

On Saturday 4 and Sunday 5 November the complete series will be exhibited together in full size in a new project space on De Ruijterkade 127 in Amsterdam. Janneke Wesseling, Jouke Kleerebezem, Erik Kessels, Delphine Bedel, and Maria Barnas will be giving a live presentation of their personal favourites from the series on the spot, offering different perspectives on the collection as a whole. During this event, Wat nu, Koetsier? will present a special broadsheet publication with all ‘advertisements’ and complementary texts by the speakers invited. In the spirit of Hans Koetsier, this is bound to be a dynamic, exciting, and insightful weekend about contemporary graphic design and autonomous visual communication.

Previous:

Wat nu?

4-5.11.2017

THE SYMPOSIUM